گروه معماری فاستر و شرکا برنده مسابقه طراحی ترمینال جدید فرودگاه عربستان سعودی شد

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۲/۱۱/۷

گروه معماری فاستر و شرکا توانستند برنده مسابقه بین المللی طراحی یک ترمینال جدید برای فرودگاه ابها در کشور عربستان سعودی شوند. این گروه یک شرکت معماری بریتانیایی و یک کمپانی بین المللی طراحی است؛ که نورمن فاستر و اسپنسر دی گری ، آن را در سال 1967 تأسیس نمودند. نورمن فاستر از بزرگ ترین سازندگان ساختمان های اداری در بریتانیا است. ترمینالی که این گروه طراحی نمودند؛ با الهام از روستای  Rijal Almaa طراحی شده و متشکل از مجموعه ای از خوشه های به هم چسبیده در مقیاس انسانی و دارای مسیرهای پیاده روی، حیاط های بیرونی و طراحی مناسب، برای تجربه بهتر مسافران و برخورداری از هوای تازه، نور طبیعی و فضای سبز است.

سرگروه استودیو فاستر: وی اشاره داشت که این محل با استفاده از فضاهای دعوت کننده، مسافران را راهنمایی کرده و آن ها را با حیاط های سبز در معرض عناصر، به هم پیوند میدهد. در طراحی فرودگاه های مجموعه از جزئیات سنتی، مصالح بومی و محوطه سازی پلکانی استفاده شده است. مجموعه دارای یک فرم مدولار  و به صورت ساختمان های مخروطی شکل می باشد و با داشتن ارتفاع های متفاوت، منعکس کننده خصوصیات معماری متمایز منطقه است.

             

 

فرم مدولار مجموعه آن فضا را بسیار منعطف نموده و انواع زیادی از فضاهای کاربردی را ایجاد میکند و به فرودگاه این اجازه را میدهد که به وسیله افزایش تقاضا به طور مؤثری گسترش پیدا کند. در این طرح با استفاده از توده ای از بادهای غالب، بهینه سازی تهویه طبیعی صورت میگیرد و به دلیل شرایط گرم آب و هوایی و جهت خنک نگه داشتن فضاهای داخلی، از نور پراکنده روز و دیوارهای سنگی مستحکم بهره برده می شود.

تمامی حیاط های مرکزی محوطه سازی شده هستند و دورتادور آن ها را فضاهای خدماتی مانند خرده فروشی ها، کافه ها و رستوران ها احاطه کرده است . مسافرانی که در انتظار رسیدن زمان حرکت خود هستند میتوانند در این فضا استراحت کرده و از نوشیدنی و غذاها لذت ببرند. نماهای خشن سنگی مجاور نیز کاملا متضاد با رنگ های متنوع و زیبای فضاهای داخلی هستند.

             

 

گروه معماری فاستر و شرکا با شرکت Matarat همکاری میکند. این شرکت مسئولیت مدیریت از 29 فرودگاه را در عربستان سعودی عهده دار است و مأموریت آن هدایت و حمایت از شرکت های فرودگاهی برای ارائه تجربیات سفرهای برجسته، رسیدن به بازده مالی پایدار و افزایش ارزش کلی برای سهامداران می باشد. در حال حاضر نیز گروه معماری فاستر برای طراحی پاویون نمایشگاه اکسپو 2025 انتخاب شده است. این غرفه با هدف تداعی کردن زبان های بومی و محلی شهرها در کشور عربستان طراحی خواهد شد.