اعطای دکترای افتخاری دانشگاه بریتیش کلمبیا به استاد حسین امانت

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۳/۳/۱۲

مقام دکترای افتخاری دانشگاه بریتیش کلمبیا به استاد حسین امانت، معمار و طراح برج آزادی و از پیشگامان معماری معاصر ایران تعلق گرفت. این دانشگاه همزمان با برگزاری مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان در بهار و پاییز و هر سال این مراسم را برگزار کرده و از اساتید برتر حوزه های مختلف از جمله معماری تقدیر می کند و بالاترین مدرک افتخاری خود را به آنان اعطا میکند. این جایزه به افراد با اشتیاق و با پشتکار بالا که توانسته اند باعث ارتقای جوامع انسانی شوند و دنیا را به جای بهتری برای بشر تبدیل کنند، تقدیم میشود. در همین بهار امسال در تاریخ 30 می، اسامی 13 نفر از چهره ها و اساتید برتر در رشته های مختلف اعلام شد که در میانشان نام استاد حسین امانت به چشم میخورد. وی دانش آموخته دانشگاه هنرهای زیبای تهران و از شاگردان هوشنگ سیحون بوده است.

حسین امانت توانست سبک جدید و نوآورانه ای را با بکارگیری معماری مدرن و معماری سنتی ایران ایجاد کند. وی برنده ی مسابقه ی طراحی ای شد که در سال ۱۳۴۵، با عنوان «آگهی مسابقه طرح ساختمان شهیاد آریامهر» در نشریات زمان چاپ شده بود.

 

آثار مهم

از دیگر آثار برجسته حسین امانت می توان به ساختمان ابن سینا در دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ساختمان سفارت ایران در پکن، مرکز بهاییان در ایالات ویرجینیا در آمریکا، محفظه آثار بهایی از ساختمان‌های حول قوس مقام اعلی و... اشاره کرد.

برج آزادی ساختمان ابن سینا محفظه آثار بهایی (مرقد باب در حیفا)