آنچه از نماهای شیشه ای باید بدانیم

نویسنده : نووِل گلس
۱۴۰۳/۳/۱۶
آنچه از نماهای شیشه ای باید بدانیم

در نماهای ساختمان چه در نماهای شیشه ای و چه در نماهای کلاسیک پوسته خارجی نما از المان های مختلفی تشکیل می شود. از هر نوع مصالح ساختمانی استفاده شود؛ نمای کار شده علاوه بر زیبایی بیرونی می بایست شرایط مناسب را برای فضای داخل بنا به وجود آورد و برای شرایط جوی همچون باران، برف ، باد و تابش نور خورشید به حد کافی مناسب و مقاوم باشد.

اگرچه ممکن است هر یک از مصالح به تنهایی مشخصات خوبی در برابر شرایط فوق داشته باشند؛ ولی باید در کنار هم نیز بتوانند شرایط مورد نظر را تامین کنند. این شرایط شامل کنترل انرژی و هوا، کنترل نفوذ آب، کنترل نور و کنترل حرکت های احتمالی می باشد.

نکته قابل توجه این است که حتی اگر سیستم بسیار مناسب انتخاب، طراحی و محاسبه شود؛ در صورتیکه دقیق اجرا نگردد، میتواند مشکلات ساختاری داشته باشد.

سیستم های نماهای شیشه ای دارای راه حل های متنوعی هستند و اگر دقیق و صحیح طراحی شود؛ علاوه بر زیبایی بیرونی (ظاهری)، و امنیت مناسب، شرایط خوبی نیز در تمامی موارد فوق در داخل بنا به وجود آورده و بسیار مناسب خواهند بود.

اگر تمامی نکات رعایت شود، نمای شیشه ای با زیبایی و جذابیت خود به ساختمان ها یا مراکز خرید برای بیشتر دیده شدن بسیار کمک می کند. همینطور که زیبایی بسیاری دارد، خطرات زیادی نیز دارد. شما باید با استاندارد و در نظر گرفتن تمامی شرایط و محیا کردن امنیت جانی و مالی، اقدام به ساخت نمای شیشه ای بکنید.

نکته مورد توجه بیشتر این است که هر چند سیستم بسیار مناسب انتخاب طراحی و محاسبه شود؛ اگر اجرای دقیق و استانداردی را تجربه نکند میتواند مسبب ایجاد خطرات جانی و مشکلات مالی شود.

از جمله این مشکلات میتوان به موارد ذیر اشاره نمود:

•  عدم توجه به حرکات ساختمان ها
•  عدم اتصال مناسب نما به سازه اصلی
•  عدم اتصال قطعات نما
•  اشتباهات در ساخت نما
•  عدم استفاده از نیروی ماهر
•  اشکالات در طراحی سیستم
•  عدم رعایت ترتیب در اجرای قطعات ساختمان
•  اشکال در زمان بندی انجام کار و مشکلات به وجود آمده به دلیل تعجیل درکار
•  طراحی سیستم جهت انجام تست در محیط آزمایشگاهی و نه محیط واقعی
تمامی موارد فوق تاثیر مستقیم بر روی کیفیت نهایی ساختمان خواهند داشت. سیستم های نمای شیشه ای در پوسته خارجی نماها در برابر شرایط محیطی یکی از بهترین انتخاب ها می باشد. این نوع سیستم ها پوشش دهنده تمامی پوسته خارجی بنا در کف ها، سقف ها و قسمت های اسپندرال ( سه گوشه ) در بنا می شود. البته این امکان نیز وجود دارد که در قسمت های اسپندرال از مصالح دیگری نیز زیر نمای شیشه ای استفاده شود و در نهایت نمایی که با شیشه، آلومینیوم و یا مصالح سبک دیگر مانند (سرامیک خشک، کامپوزیت و.....) پوشانیده شده، مقاومت خوبی در برابر نیروی باد، زلزله و شرایط جوی از خود نشان میدهد؛ حتی امروزه این نماها برای مقاومت در برابر آتش سوزی و صدا نیز در حال طراحی و اجرا هستند.

              

1- عدم نفوذ آب

تمامی قطعات و اتصالات مورد استفاده در نمای شیشه ای باید در برابر نفوذ آب دارای مقاومت لازم باشند. طراحی و اجرای نما در درجه اول میبایست به هر ترتیب جلوی نفوذ آب باران را بگیرد. مصالح بکار رفته در نمای شیشه ای از جمله شیشه، آلومینیوم، واشرها و ایزولاتورها به تنهایی در برابر آب، صدا و هدر رفتن انرژی مقاومت لازم را دارند؛ اما وقتی که تمامی این مصالح در کنار هم قرار گیرند؛ باید این خواص را حفظ نمایند. در سیستم های نمای شیشه ای نفوذ آب به بنا و زیان های ناشی از این نفوذ در شکل های مختلفی نمود پیدا میکند. 

شما با در نظر گرفتن این المان ها عمر طبیعی نمای خود را گارانتی کرده اید. در غیر این صورت اگر از لوازم درجه دو و ضعیف استفاده کنید، منجر به نفوذ آب و باعث از بین رفتن واشرها و در نتیجه منجر به خرابی شیشه ها می شود.

از جمله:
الف) نفوذ مستقیم آب باران به داخل سیستم

•  نفوذ مویرگی
•  نفوذ از منفذهای تخلیه آب به بیرون

در صورت نفوذ آب به داخل بنا مشکلاتی بوجود می آید؛ که علاوه بر ضرر و زیان به قسمت های داخلی نما، باعث نفوذ آب و هوا از محل اتصال آلومینیوم های افقی و عمودی به یکدیگر نیز خواهند شد. مهمترین اصل در طراحی و اجرای نماهای شیشه ای، امکان ایجاد یک نمای مقاوم در برابر نفوذ آب و هوا می باشد و از جمله اقداماتی که میتوان انجام داد؛ ابتدا استفاده از قطعات و اتصالات مقاوم و به حداقل رساندن نقاط نفوذ آب و هواست. البته در صورتیکه در تست های ابتدایی نمای اجرا شده در برابر نفوذ آب و هوا مقاوم بود؛ میبایست با گذشت زمان نسبت به بازدیدها و سرویس های دوره ای در نما توجه شود. در صورت قرار داشتن نما در مناطق پر بارش، یا در مناطقی با آمار لرزه ای بالا و با مناطقی با اختلاف درجه حرارت بالا، انجام سرویس ها و بازدیدهای دوره ای بسیار اهمیت دارد. در هنگام نفوذ آب از جمله نقاطی که در یک بنا و ترکیب آن با نمای شیشه ای مورد توجه قرار میگیرد؛ حدفاصل دیوارهای مجاور با نمای شیشه ای است؛ به طوری که بیشترین عامل نفوذ در این نقاط تثبیت شده است. البته سیستم های جدید نماهای شیشه ای نسبت به سال های قبل از کیفیت و اتصالات بهتری بهره مند شده اند.
پیشرفت تکنولوژی، ساخت انواع چسب هایی که در نما مورد استفاده قرار میگیرند؛ از جمله سیلیکون ها، در این زمینه نقش موثری داشته اند؛ به طوری که کنترل نقاط نفوذ آب در سیستم های نمای شیشه ای، راحت تر و بهتر انجام میشود. استفاده از واشرهای آب بندی و هوابندی مقاوم در برابر شرایط جوی از جمله پوسیدگی، (EPDM) هم نقش بسزایی در دوام و عمر طولانی این نوع سازه ها دارند. در نماهای شیشه ای استفاده از درزهای تخلیه آب در پروفیل های افقی توصیه میشود. این درزهای تخلیه آب در صورت نفوذ آب آن را از واشر بالایی و در پوش افقی از قسمت زیرین درپوش به بیرون سازه هدایت خواهدکرد.

              
2- کنترل نور خورشید

نور تابیده شده به نمای شیشه ای دارای دو اثر مهم است:

 گرمای زیاد سبب تغییر شکل آلمان های بیرونی نمای شیشه ای میشود.
•  نفوذ نورهای مضر به داخل بنا

از کارهای مهم در اجرای نماهای شیشه ای محاسبه انبساط و انقباض قطعات و اتصالات و رعایت فاصله های مناسب در محل های اتصال پروفیل های عمودی در نماست. همچنین در کنترل نفوذ نور شدید آفتاب نیز استفاده از شیشه های Low.e (کم گسیل) به شدت توصیه میشود. این نوع از شیشه ها در فصول بسیار گرم و یا مناطق گرمسیر از نفوذ اشعه های مضر و نور شدید به داخل ساختمان جلوگیری مینماید و بخش عمده ای از گرمای تابشی به نما را منعکس میکنند.

3- عدم نفوذ هوا

در نمای ساختمان ها، عدم نفوذ هوا و کنترل انرژی در بناها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مصرف بهینه انرژی از چالش های امروزی در جامعه بشری می باشد. در ساختمان هایی که امکان نفوذ هوا وجود دارد؛ مطمئناً هدر رفت انرژی نیز به میزان قابل توجه وجود خواهد داشت و در برخی مواقع عبور هوا حتی موجب ایجاد صدا در ساختمان نیز میشود.
در نماهای شیشه ای با سیستم های استاندارد، امکان عبور هوا وجود ندارد. در سیستم های نمای کرتین وال باید مابین طبقات از سیستم های دودبند و هوابند استفاده نمود که از جریان هوای مابین طبقات نیز جلوگیری شود. در سیستم های یونیتایز از آنجا که از پروفیل های نصفه استفاده میشود؛ جهت هوابندی بهتر پروفیل ها، از عایق های ویژه ای مابین پروفیل ها هنگام ساخت و نصب سیستم استفاده می شود. این عایق ها علاوه بر هوا از نفوذ آب و هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری میکنند. در آب و هوای بارانی که با باد شدید همراه است؛ آب باران با فشار باد ممکن است به داخل سازه کرتین وال از نقاط ضعیف نفوذ پیدا کند؛ لذا سازه کرتین وال جهت مقاومت در این خصوص باید تمهیدات لازم را داشته باشد. از جمله در قسمت های اسپندرال، حتماً باید از واشرهای EPDM جهت جلوگیری از نفوذ آب و هوا استفاده شود.

نفوذ هوا در نماهای کرتین وال به دو صورت عمده قابل مشاهده است:

•  نفوذ از طریق یونیت نما
•  نفوذ از طریق اتصالات یونیت های نما

نفوذ هوا در نمای کرتین وال در هر یونیت بر اساس مترمکعب، ساعت، مترمربع سنجیده می شود. نفوذ هوا در برخی از موارد به راحتی با چشم نیز قابل مشاهده است اما در برخی موارد قابل مشاهده نیست. بنابراین بهتر است در پروژه های بزرگ قبل از ساخت سازه اصلی، سازه ای نمونه جهت مشاهده نقاط ضعف احتمالی ساخته شود تا در ساخت سازه اصلی دچار مشکل نشویم.

در نقاط اتصال سازه های افقی و عمودی، باید از اتصالات مقاوم در برابر باد و باران استفاده نمود و به آب بندی تمام نقاط سازه توجه کرد. در سازه اصلی می بایست به فاصل مورد نیاز جهت حرکت شیشه ها در نما و امکان حرکت سازه های افقی و عمودی در سازه اصلی توجه بسیار نمود؛ چرا که در غیر این صورت حرکت غیر لرزشی در نما در اثر باد، باعث شکستن شیشه ها و یا افتادگی سازه اصلی می شود؛ که با نفوذ آب و هوا همراه خواهد بود.

              

4- کنترل تراکم بخار

در نمای کرتین وال هم در سیستم یوچنل و هم در سیستم فیس کپ امکان تراکم بخار آب وجود دارد. در شیشه های دوجداره عایق بندی توسط سیلون های مخصوص صورت میگیرد. در نماهای شیشه ای این امر برعهده عایق های حرارتی (پلی آمیدها) می باشد. در فصل زمستان و تابستان سرما و گرمای داخل و نمای بیرونی، توسط پل های حرارتی کنترل شده و از ایجاد تراکم بخار آب جلوگیری می شود. رطوبت بیرونی در هوای گرم در حالت طبیعی اگر به سطح سرد برخورد کند تبدیل به مایع میشود و به داخل نما نفوذ می کند. به این تراکم رطوبت در اطراف بنا نقطه شبنم می گویند.

نکات مهم در طراحی نماهای شیشه ای

•  لرزش های ساختمان: قبل از طراحی نمای کرتین وال باید به بررسی مقدار مجاز لرزش های محاسبه شده در بنا بپردازیم. این لرزش ها شامل موارد زیر می باشد:

•  بار ناشی از انقباض و انبساط بنا که در شب و روز اتفاق می افتد.

•  بار ناشی از بارهای مرده ساختمان

•  بارهای سیستماتیک مانند بار زلزله و باد

اگر سیستم کرتین وال به درستی طراحی شود؛ میتوان این اطمینان را حاصل کرد که نما در طولانی مدت در برابر نیروی جانبی مانند باد و نفوذ آب مقاوم خواهد بود.

              

نتیجه گیری

در طراحی نمای کرتین وال باید با بالاترین ضرایب محاسبه و ساخت سازه نما، قطعات و اتصالات صورت گیرد. برای داشتن یک نمای کرتین وال خوب باید یک سازه یکپارچه طراحی کرد که این سازه از پروفیل های مناسب، قطعات و اتصالات با کیفیت و صحیح و از یک اجرای خوب بهره مند باشد. در هنگام ساخت سازه کرتین وال بایستی تمام تغییرات فیزیکی در محیط ساختمان را مورد توجه قرار داد. در نما های کوچک می توان از سیستم مناسب استفاده نمود و در نماهای بزرگ قبل از انجام کامل نمای کرتین وال، باید نمونه ای از سازه اصلی ساخته و مورد تست قرار بگیرد. در نماهای کرتین وال، بسته به محیط ساخت بنا در بیرون ساختمان، باید تراکم رطوبت را محاسبه نمود و در داخل نما نیز باید نقطه شبنم را به دست آورد و بر اساس این اطلاعات نسبت به ساخت سازه کرتین وال با پل های حرارتی مناسب اقدام نمود. هر سازه ای عمر مفید مشخصی دارد؛ لذا در هنگام طراحی و ساخت سازه می بایست محاسبات، بر اساس عمر مفید و مؤثر سازه، طراحی و ساخته شود و البته نکته مهم این است که در طی این مدت باید سازه به صورت منظم و دوره ای مورد بازبینی قرار گیرد.

در پایان

نوشتن کار جالبیه که از هزاران سال همراه ما بوده و کمک کرده تا همیشه به روز باشیم، ما در نووِل گلس فضا رو به شکلی آماده کردیم تا شما بتوانید مطالب حوزه صنعت شیشه رو در اختیار داشته باشید.

نووِل گلس با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان در حوزه شیشه و آینه، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که بالاترین سطح رضایتمندی را می خواهند ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرا و خدمات نووِل گلس هستید؛ با ما تماس بگیرید .

مقاله ای که با عنوان « آنچه از نماهای شیشه ای باید بدانیم » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت نووِل گلس گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۵/۲
Mr. Jafari
۱۴۰۳/۴/۳۱